Geplaatst op: 21 januari 2021

3 tips om jaarcijfers te lezen

Je bent als ondernemer continu opzoek naar nieuwe klanten. Maar check jij deze klanten ook alvorens je gaat samenwerken? Een check vooraf kan je een hoop ellende besparen. Denk maar eens aan klanten die niet betalen, laat betalen of failliet dreigen te gaan. Deze situaties voorkom je als je vooraf goed je huiswerk doet.

Het doorlezen van de jaarcijfers van je klant is een goede start om mee te beginnen. Op deze manier krijg je inzicht in de financiële situatie van een onderneming. Via de website van de KVK kan je bijvoorbeeld voor enkele euro’s de jaarcijfers van je klant opvragen. Bedenk hierbij dat die paar euro je honderden tot wel duizenden euro’s kan besparen!

Maar wat als je de jaarcijfers hebt opgevraagd? Je ziet een document met enorm veel cijfers, maar iets nuttigs kun je er niet van maken. In dit artikel geven we je 3 tips om jaarcijfers te lezen, waardoor je een goed beeld kunt vormen over de financiële situatie van je klant.

Tip 1:  Bekijk meerdere jaarrekeningen

Als je beschikking hebt over meerdere jaarrekeningen, is dit zeer gunstig. Met meerdere jaarcijfers heb je de mogelijkheid om het verloop van de jaren te bekijken. Hieruit kun je opmaken of het eigen vermogen gegroeid of gedaald is. Een groei van het eigen vermogen duidt erop dat er hoogstwaarschijnlijk winst wordt gemaakt in de onderneming. Een daling van het eigen vermogen is daarentegen een minder goed teken en kan duiden op verlies.

Tip 2:  Bereken de current ratio

De current ratio van een onderneming zegt iets over de liquiditeit van je klant. Het geeft een inzicht in hoeverre je klant in staat is om kortlopende schulden te voldoen. Als crediteur val jij onder kortlopende schulden. De current ratio geeft in die zin dus ook een inzicht of je klant in staat is om jou te betalen.

Hoe bereken je de current ratio?

Vlottende activa + liquide middelen = kort vreemd vermogen

*Vuistregel is dat een resultaat van 1,5 of hoger voor een gezonde uitkomst staat.

Tip 3:  Bereken de solvabiliteit

Als je op zoek gaat naar een vorm van financiering dan kijken potentiële lening verstrekkers naar de solvabiliteit van een onderneming. Door de solvabiliteit te berekenen krijg je inzicht of een onderneming financieel gezien gezond is. Het laat zien of een onderneming in staat is om haar langlopende schulden af te lossen. Een onderneming wordt solvabel gezien als het bedrijf bij opheffing in staat is al haar schulden af te lossen.

Om een beeld te vormen van de financiële situatie van je klant is het goed om naar de solvabiliteit te kijken. Dit geeft je namelijk een beeld in hoeverre je klant een buffer heeft opgebouwd mocht je klant met tegenvallers te maken krijgen.

Bij het berekenen van de solvabiliteit kijk je naar het eigen vermogen (de bezittingen van een onderneming) en het vreemd vermogen (de schulden van een onderneming). Een van de mogelijkheden om de solvabiliteit te berekenen is via de volgende som. Er zijn echter meer mogelijkheden om de solvabiliteit te berekenen. Lees deze hier.

Totaal vermogen x 100% = vreemd vermogen

De solvabiliteitsnorm ligt gemiddeld rond de 25 á 40% van het totaal vermogen.

Ga niet op je gevoel af als het gaat om het inschatten van de financiële situatie van je klant. Je klant kan in een prachtige auto rijden en een aardig persoon zijn, maar dat wilt niet zeggen dat hij/zij al zijn zaakjes op orde heeft. Ga voor zekerheid en check de jaarcijfers!

O2Factoring

Vind je het veel werk om jaarcijfers te controleren, maar wil je wel voor zekerheid gaan? Samen met de 3 tips om jaarcijfers te lezen biedt o2Factoring een alternatieve oplossing. O2Factoring verzekerd jouw klanten en dekt hiermee het faillissementsrisico op je facturen af.

Naast zekerheid biedt o2Factoring je een snelle betaling van je facturen. Je facturen worden namelijk binnen 24 uur uitbetaald. De verdere afhandeling van de factuur neemt o2Factoring van je over. Dit betekent dat je geen omkijken meer hebt naar het debiteurenbeheer. En dit levert je tijd op om te besteden aan de kerntaken van het ondernemen.

Geschreven door: Susanne de Jong
auteur voor o2factoring
Aangenaam! Mijn naam is Susanne en verantwoordelijk voor de marketing & communicatie bij o2Factoring. Ik krijg veel energie van strategieën uitdenken, content creëren, blogs schrijven... noem maar op. Naast deze toffe werkzaamheden 'bezocht' ik in m'n vrije tijd het liefst concerten en festivals, of ben ik te vinden achter het drumstel.

Probeer ons uit met één factuur!

En krijg binnen 24 uur uitbetaald

    Bedankt voor je aanvraag.

    Zou je deze twee vragen nog even willen invullen?

    Hoe ben je bij ons terecht gekomen?
    Waarom wil je gebruik maken van factoring?
    Ik wil zorgeloos ondernemen