Geplaatst op 12 februari 2019

Aanmaning

o2Factoring
betaalt je facturen
binnen 24 uur uit.

Bij een te late betaling van je factuur is het belangrijk om actie te ondernemen. Een aanmaning sturen is misschien het eerste wat je te binnen schiet, maar houdt een aanmaning versturen eigenlijk in en is het handig om als eerste communicatie te versturen?

Wat is een aanmaning?

Een aanmaning, ook wel sommatie genoemd, is een schriftelijke waarschuwing. Je geeft hierbij je klant een waarschuwing dat de factuur niet binnen de betalingstermijn betaald is en dat je de betreffende betaling binnen een korte termijn verwacht. Een aanmaning heeft veelal een strenge toon. In een aanmaning kan je ook de verdere consequenties benoemen die volgen als er niet betaald wordt. Denk hierbij aan bijkomende kosten die door een incasso berekend worden. Door deze toon is een aanmaning meestal niet geschikt als eerste communicatie middel binnen het debiteurenbeheer.

 

Waar start je dan wel mee?

Een vriendelijkere vorm van een aanmaning is een betalingsherinnering. Een betalingsherinnering is een verzoek met een vriendelijke toon om de factuur te voldoen. Je geeft hierbij een termijn aan waarin je de betaling van de factuur alsnog verwacht. Vaak is dit een termijn van 7 – 14 dagen. Een betalingsherinnering versturen is meestal de eerste stap in het debiteurenbeheer. Het is belangrijk om een betalingsherinnering snel na het verstrijken van de betalingstermijn op te sturen. Dit om voor een snelle betaling van je factuur te zorgen.

 

Het debiteurenbeheer

Het debiteurenbeheer kan een tijdrovend klusje vormen. Het is belangrijk dat je in de gaten houdt wanneer je facturen betaald moeten worden, maar ook wanneer je een herinnering, een aanmaning en verdere stappen moet ondernemen. Daarnaast is het belangrijk dat je registreert welke stappen je al gedaan hebt en welke afspraken hieruit voort zijn gekomen. Dit dossier is ook belangrijk mocht het uiteindelijk zover komen dat je een incassobureau inschakelt.

Geen omkijken  meer naar het debiteurenbeheer?

Heb je geen tijd/ of zin om herinneringen, aanmaningen te versturen en telefoontjes te plegen? Dan kan je het debiteurenbeheer uitbesteden. Door gebruik te maken van factoring wordt niet alleen je debiteurenbeheer overgenomen, maar worden ook jouw facturen binnen 24 uur uitbetaald.

Mer weten over factoring? Neem contact met ons op voor al je factoring vragen of een offerte op maat.

 

Ontdek hoe o2 Factoring werkt

Wij mailen je in een paar stappen waarom wij deze week al
21515 facturen in behandeling hebben genomen