Geplaatst op: 11 september 2018

Faillissementsrisico

Aantal faillissementen stijgt

In augustus zijn er iets meer bedrijven failliet gegaan dan in de maand juli publiceert het CBS. De trend voor het aantal faillissementen is dit jaar behoorlijk vlak. De stijging die nu te zien is in de maand augustus betreft dan ook een kleine stijging. Er zijn 6 bedrijven meer failliet gegaan dan in de maand juli.

Hoe beperk jij het faillissementsrisico?

Op het moment dat jij een factuur uitstuurt heb je te maken met een faillissementsrisico. Oftewel het risico dat jouw klant failliet gaat en hiermee jouw factuur hoogstwaarschijnlijk onbetaald blijft. Als ondernemer kan je een aantal dingen doen om het faillissementsrisico zelf te beperken. Wij lichten deze toe:

1.  Vooronderzoek

Voordat je een krabbeltje zet onder een contract is het verstandig om wat onderzoek te doen naar je klant. Via websites als bijvoorbeeld Graydon kan je verschillende rapportages kopen, waarbij je zelf een beeld kan vormen over de financiële situatie van je klant. Lees ons artikel jaarcijfers lezen om te bepalen hoe je het beste jaarcijfers kan interpreteren.

2. Vooraf  factureren

Een manier om waterdicht te werken is door vooraf te factureren. Hierbij ontvang je eerst je geld en werk je pas daarna. Het risico ligt hier volledig bij je klant en daarbij is de vraag ”wilt jouw klant dit risico lopen?” In velen gevallen zal dit antwoord ”nee” zijn. Een samenwerking is natuurlijk gebaseerd op wederzijds vertrouwen, waarbij je zelf ook bereidt moet zijn water bij de wijn te doen. Een middenweg kan bijvoorbeeld zijn gedeeltelijke vooruit facturatie of een verkorte betalingstermijn.

3.  Kredietverzekering

Het faillissementsrisico is te verzekeren middels een kredietverzekering. Een kredietverzekering kan je via verschillende partijen afsluiten. Vooraf checkt de kredietverzekering of je de klant onder kan brengen. Het stukje ”vooronderzoek” voert de kredietverzekering dus voor je uit. Een kredietverzekeraar beschikt over een groot scala aan informatie. Vaak is dit een stuk meer informatie dan jijzelf kan vinden of kan kopen. Bij een positieve check kan je klant verzekerd worden en bij een negatieve check niet. Op het moment dat je een negatieve uitslag terug krijgt is het niet specifiek een reden om geen zaken te doen met de klant. Wel is het belangrijk om de nodige concessies te stellen. Denk hierbij aan bijvoorbeeld (gedeeltelijke) vooruit facturatie.

4. Factoring

Door gebruik te maken van factoring worden jouw facturen binnen 24 uur uitbetaald. Het faillissementsrisico wordt hierbij verzekerd en het debiteurenbeheer wordt voor je uitgevoerd. Op het moment dat je gebruik maakt van een kredietverzekering heb je alsnog te maken met een betalingstermijn, maar bij het gebruik van factoring hoef je ook niet meer te wachten op de betalingstermijn van je klant. Een echte win-win situatie!

Wil je meer informatie over factoring ontvangen? Neem gerust contact met ons op. Wij helpen je graag verder.

 

 

 

Geschreven door: Julian de Block
Marketing Julian
Ik ben in 2019 het o2factoring team komen versterken als Junior Accountmanager. Na een jaar de sales kant van het bedrijf te hebben ervaren ben ik langzamerhand overgestapt naar het marketing team. Hier werk ik aan nieuwe acties en het verbeteren van de interne processen. Ook schrijf ik hier een daar een artikel of blog over van alles wat met factoring te maken heeft.

Probeer ons uit met één factuur!

En krijg binnen 24 uur uitbetaald

    Bedankt voor je aanvraag.

    Zou je deze twee vragen nog even willen invullen?

    Hoe ben je bij ons terecht gekomen?
    Waarom wil je gebruik maken van factoring?
    Ik wil zorgeloos ondernemen