Geplaatst op: 26 februari 2019

Faillissementsrisico – het proces van een faillissement

Het is volop in het nieuws. Intertoys is failliet. Het Financieel Dagblad licht meer toe over het faillissement van Intertoys. Met de Intertoys verdwijnt er wederom een bekende naam in de winkelstraten. Niet alleen is dit voor het winkelbeeld een verlies, maar ook voor alle ondernemers die Intertoys als klant hebben. Zetten dit soort nieuwsberichten jou ook weleens aan het denken over jouw risico m.b.t. een mogelijk faillissement van je klanten? Wij vertellen je meer.

Op het moment dat jouw klant failliet gaat heb je daar hoogstwaarschijnlijk al een vermoeden van. Het begint vaak met een te late betaling van facturen. Je bent steeds meer je facturen aan het najagen en je merkt dat de ”smoesjes” steeds moeizamer te accepteren zijn. Jij hebt immers hard gewerkt, dus je factuur dient gewoon betaald te worden. Uiteindelijk kom je erachter dat er geldproblemen zijn, waarna snel het nieuws volgt dat er geen andere uitweg meer te vinden is en dat het faillissement is aangevraagd. Wat nu?!

Proces van een faillissement

Faillissementsrisico – het proces van een faillissement verloopt als volgt. Eerst vindt de aanstelling van een curator plaats. De curator is de persoon die het faillissement in goede banen leidt. De curator is tevens de contactpersoon tijdens het verloop van een faillissement.

Een curator zoekt eerst uit welke gelden er nog in een onderneming zitten. Denk hierbij aan inboedel, panden etc. Hierna bekijkt de curator de schulden. In de meeste gevallen zijn de schulden een stuk hoger dan het vermogen wat er nog in het bedrijf zit. Dit betekent dat niet alle schuldeisers betaald kunnen worden.

De volgorde voor de betaling van de schuldeisers is juridisch vastgelegd. Je hebt zogenaamde preferente schuldeisers, hier valt o.a. de Belastingdienst onder. Zodra de preferente schuldeisers betaald zijn wordt er een verdeling gemaakt onder de overige schuldeisers. Hier val jij als klant zijnde onder. Je komt dus onderaan de lijst terecht en vaak betekent dit dat jij met lege handen achterblijft.

Factoring

Bij o2Factoring verzekeren wij het faillissementsrisico voor onze klanten. Dit betekent dat je nooit met lege handen komt te staan mocht jouw klant failliet gaan. Daar ben je immers via o2Factoring voor verzekerd. Daarnaast heb je meer voordelen, want o2Factoring betaald jouw facturen binnen 24 uur uit. Ongeacht de betalingstermijn van je klant.

Wil je hier meer over weten? Neem snel contact met ons op en loop geen onnodig risico met jouw facturen.

Geschreven door: Julian de Block
Marketing Julian
Ik ben in 2019 het o2factoring team komen versterken als Junior Accountmanager. Na een jaar de sales kant van het bedrijf te hebben ervaren ben ik langzamerhand overgestapt naar het marketing team. Hier werk ik aan nieuwe acties en het verbeteren van de interne processen. Ook schrijf ik hier een daar een artikel of blog over van alles wat met factoring te maken heeft.

Probeer ons uit met één factuur!

En krijg binnen 24 uur uitbetaald

    Bedankt voor je aanvraag.

    Zou je deze twee vragen nog even willen invullen?

    Hoe ben je bij ons terecht gekomen?
    Waarom wil je gebruik maken van factoring?
    Ik wil zorgeloos ondernemen