Geplaatst op: 10 oktober 2018

Waarom betalen klanten eigenlijk niet?

Tips om wanbetaling tegen te gaan, hoe voer je goed debiteurenbeheer, je factuur sneller betaald krijgen… Het zijn allemaal onderwerpen die je regelmatig voorbij ziet komen. Maar de achterliggende vraag; waarom betalen klanten eigenlijk niet? blijft onbeantwoord.

Op het moment dat je een factuur hebt die te laat betaald is dan is de eerste vraag die je jezelf zou moeten stellen ”waarom betaald mijn klant niet?” Er zijn namelijk twee verschillende redenen waarom een klant niet betaald. Enerzijds heb je als reden niet kunnen betalen. Anderzijds heb je de klanten die niet willen betalen. De reden vormt de basis voor jouw aanpak.

Klanten die niet kunnen betalen

Op het moment dat je klant geen geld heeft om de factuur te betalen zal hij/zij daar waarschijnlijk niet te koop mee lopen. De kans dat de klant dit gelijk toegeeft is dan ook klein. In de meeste gevallen merk je dat je klant eerst om het probleem heen gaat draaien. Smoesjes, loze beloftes en andere manieren om tijd te rekken passeren. Het is aan jou om dit in te schatten.

Hoe dan ook komt vroeg of laat de aap uit de mouw en krijg je te horen dat de klant krap bij kas zit. De vraag is dan aan jou hoe je de situatie aan wilt vliegen. Stel je jezelf coulant op en biedt je de klant de mogelijkheid om bijvoorbeeld in termijnen te betalen of misschien wel voor een wederdienst? Of ga je er hard in en wil je actie ondernemen totdat een klant failliet verklaard wordt?

Faillissement aanvragen

Op het moment dat je wilt gaan starten met incasso en rechtszaken om uiteindelijk over te gaan tot een faillissementsaanvraag dien je er rekening mee te houden dat de kans groot is dat jouw factuur hierdoor niet betaald gaat worden. Bij een faillissement worden eerst de preferente schuldeisers betaald. Mocht er geld overblijven dan gaat dit naar de overige schuldeisers. In geval van een faillissementsaanvraag begrijp je dat er in veel gevallen niet voldoende middelen zijn om alle schuldeisers te voldoen. Hierdoor is de kans groot dat jouw factuur onbetaald blijft. Het is vaak meer een principe kwestie om een faillissement aan te vragen dan dat het een middel is om je factuur betaald te krijgen.

Klanten die niet willen betalen

Jouw klant betaalt jouw factuur niet omdat jij de dienst of product niet naar tevredenheid hebt afgeleverd. In dit soort gevallen bekijk je of je samen met je klant een oplossing kan vinden. Kom je hier niet uit en is er een meningsverschil? Dan beland je in het uiterste geval in de rechtbank om het geschil op te lossen.

De lakse klant

Onder de klanten die niet willen betalen valt ook de categorie lakse klant. De lakse klant is de klant die wel kan betalen, maar die geen tijd/zin/of prioriteit geeft aan het betalen van facturen. Het is belangrijk om achter deze klanten aan te blijven jagen, totdat hij/zij de noodzaak ziet om wel te gaan betalen.

Als je klant niet betaalt probeer dan in te schatten of je klant niet kan of niet wilt betalen. Bepaal naar aanleiding van de reden je aanpak. Wil je het risico op te late of niet betaling van je facturen verkleinen? Dan kan o2Factoring een oplossing bieden. Wij verzekeren jouw faillissementsrisico en nemen jouw debiteurenbeheer op een nette en professionele manier over.

Geschreven door: Julian de Block
Marketing Julian
Ik ben in 2019 het o2factoring team komen versterken als Junior Accountmanager. Na een jaar de sales kant van het bedrijf te hebben ervaren ben ik langzamerhand overgestapt naar het marketing team. Hier werk ik aan nieuwe acties en het verbeteren van de interne processen. Ook schrijf ik hier een daar een artikel of blog over van alles wat met factoring te maken heeft.

Probeer ons uit met één factuur!

En krijg binnen 24 uur uitbetaald

    Bedankt voor je aanvraag.

    Zou je deze twee vragen nog even willen invullen?

    Hoe ben je bij ons terecht gekomen?
    Waarom wil je gebruik maken van factoring?
    Ik wil zorgeloos ondernemen