Geplaatst op: 7 april 2021

Wat te doen als de klant de factuur niet betaald?

Elke ondernemer zal er vroeg of laat een keer mee te maken krijgen: de factuur wordt maar niet betaald. Je hebt jouw product of dienst netjes geleverd en de factuur verstuurd. Na de betalingstermijn heb je echter het bedrag nog niet ontvangen. Naast het feit dat je de betaling niet hebt ontvangen, krijg je ook te maken met verschillende emoties. Denk aan irritatie, onzekerheid of angst. Je wilt natuurlijk wel zekerheid hebben op jouw inkomsten. Wat nu?

Het risico dat jouw debiteur niet betaald is een risico dat elke ondernemer loopt. Dit wordt ook wel het debiteurenrisico genoemd. Daarnaast heb je zelf de invloed om dit risico zoveel mogelijk te beperken. Wat te doen als de klant de factuur niet betaald? Daar lees je meer over in deze blog.

Voorzorgsmaatregelen

Om te voorkomen dat je factuur niet betaald wordt kun je van tevoren wat voorzorgsmaatregelen ondernemen. Om gelijk met de deur in huis te vallen: maak duidelijke afspraken. Leg afspraken vast in een overeenkomst. Denk hierbij aan factoren als de opdracht, kostenplaatje, levertijd en betalingstermijn. Daarnaast moet je factuur perfect op orde zijn. Je wilt achteraf niet te horen krijgen dat er gegevens ontbreken, zoals bijvoorbeeld een btw-nummer. Kortom, wat dient er allemaal op jouw factuur te staan?

  • Bedrijfsgegevens, van jouw onderneming en de opdrachtgever
  • Het kvk- en btw-nummer
  • Factuurnummer en factuurdatum
  • Hoeveelheid en aard van het geleverde product en/of dienst
  • De totale kosten (excl. & incl. btw) en vermelding btw-tarief
  • Lever- en betalingstermijn

Betalingstermijn verstreken

Je hebt jouw dienst geleverd en de factuur is naar wens verstuurd aan de opdrachtgever. Is de betalingstermijn verstreken? Dan is dit het signaal om actie te ondernemen. Vanaf nu ga je aan de slag met het debiteurenbeheer. Verstuur daarom dan ook jouw eerste (vriendelijke) herinnering dat de betalingstermijn is verstreken. Dit mag kort en bondig, met hierin een verzoek tot betaling binnen x aantal dagen. Heb je na het versturen van de herinnering nog geen betaling ontvangen?

Bel jouw debiteur op en vraag naar jouw betaling. Wellicht is er een duidelijke reden waarom de betaling nog niet is overgemaakt? Zorg ervoor dat een nieuwe betaalafspraak wordt gemaakt en bevestig dit vervolgens per email. Zo staat de afspraak in ieder geval zwart op wit.

Betaling blijft uit

Je hebt nu meerdere stappen ondernomen om ervoor te zorgen dat je de betaling ontvangt. Helaas blijft de betaling tot op heden uit. Wat nu? Het is nu hoog tijd om een aanmaning te versturen. Een aanmaning is iets minder vriendelijk van toon en benadrukt de noodzaak dat er betaald moet worden. Als hier geen reactie op volgt kun je vervolgens een incassobureau inschakelen. Zij gaan dan de vordering innen bij jouw debiteur. Dit wordt tevens vaak gezien als een laatste redmiddel. Stel dat het incassobureau geen succes heeft? Dan kun je ook nog de keuze maken om naar de rechter te stappen. Belangrijk detail: zorg dat je beschikt over een zakelijke rechtsbijstandverzekering. Zo heb je bij een zakelijk geschil recht op juridische bijstand. Denk hierbij aan een advocaat of een juridisch deskundige.

Kortom: wat te doen als de klant de factuur niet betaald?

 

stappenplan om debiteurenbeheer uit te voeren

 

Geef het uit handen

Zie je dit niet zitten om in eigen beheer te hebben? Kies dan voor factoring. Veel factoringbedrijven nemen het debiteurenbeheer en het faillissementsrisico voor je uit handen. Daarnaast hoef je niet langer de betalingstermijn uit te zitten, want je ontvangt (na goedkeuring van de aanvraag) het bedrag binnen 24 uur op je rekening. Wil je meer weten over onze werkwijze bij o2Factoring? Neem contact met ons op of vraag een vrijblijvende offerte op.

Geschreven door: Susanne de Jong
auteur voor o2factoring
Aangenaam! Mijn naam is Susanne en verantwoordelijk voor de marketing & communicatie bij o2Factoring. Ik krijg veel energie van strategieën uitdenken, content creëren, blogs schrijven... noem maar op. Naast deze toffe werkzaamheden 'bezocht' ik in m'n vrije tijd het liefst concerten en festivals, of ben ik te vinden achter het drumstel.

Probeer ons uit met één factuur!

En krijg binnen 24 uur uitbetaald

    Bedankt voor je aanvraag.

    Zou je deze twee vragen nog even willen invullen?

    Hoe ben je bij ons terecht gekomen?
    Waarom wil je gebruik maken van factoring?
    Ik wil zorgeloos ondernemen