4.5/5 uit 64 reviews

Documenten aanleveren

Bij het aanmeldproces worden er MT940 bestanden en een overeenkomst met je opdrachtgever gevraagd. Op deze pagina lees je waarom we deze documenten nodig hebben en hoe wij deze gebruiken.

Waarom worden deze documenten opgevraagd?

Het MT940-bestand van je bankafschriften en een bewijs dat je voor een opdrachtgever werkt gebruiken wij om de echtheid van de factuur te garanderen. Door onze focus te leggen op onderbouwde facturen beperken we de risico's en houden we de kosten laag.

Wij bekijken de volgende gegevens:

  • Check transactiehistorie met opdrachtgever(s)
  • In kaart brengen van externe financiering
  • Afspraken verifiëren met opdrachtgevers
  • Voorkomen van fraude gevallen
Rabobank logo
ING logo
Abn logo
Knab logo
SNS logo
Triodos logo
ASN logo
Bunq logo

Uitleg per bank om het MT940 bestand te downloaden

Het downloaden van een MT940-bestand verschilt enigszins per bank. Hieronder leggen we de algemene instructies stap voor stap uit. Hier vind je specifieke instructies voor de ondersteunde banken.

Rabobank

1: Log in op Rabo Internetbankieren op je desktop of laptop.

2: Klik op 'Transacties downloaden'.

3: Selecteer de juiste rekening, een periode van 12 maanden en het bestandsformaat (MT940 (.swi)). Let op: er mag geen extra leesteken aan de bestandsnaam worden toegevoegd.

4: Klik op ‘Bestand downloaden’ en sla het bestand op. Als je zelf geen downloadlocatie kiest, wordt het MT940-bestand in de meeste gevallen opgeslagen in de map Downloads op je pc.

ING

1: Log in op Mijn ING Zakelijk op je desktop of laptop.

2: Klik rechtsboven op 'Downloaden'.

3: Selecteer 'Af- en bijschrijvingen'.

4: Selecteer de juiste rekening, een periode van 12 maanden en kies bestandsformaat MT940.

5: Klik op ‘Download’ en sla het bestand op. Als je zelf geen downloadlocatie kiest, wordt het MT940-bestand in de meeste gevallen opgeslagen in de map Downloads op je pc.

ABN AMRO

1: Log in op Internet Bankieren op je desktop of laptop.

2: Ga naar ‘Zelf regelen’.

3: Klik op ‘Bij- en afschrijvingen downloaden’.

4: Selecteer de juiste rekening, een periode van 12 maanden en kies bestandsformaat MT940.

5: Klik op ‘Download’ en sla het bestand op. Als je zelf geen downloadlocatie kiest, wordt het MT940-bestand in de meeste gevallen opgeslagen in de map Downloads op je pc.

KNAB

1: log in bij Knab op je laptop of computer

2: klik op ‘Bij- en afschrijvingen’

3: Vervolgens klik je onder het tabblad ‘Bij en Af’ op ‘Boekhoudexport’.

4: Selecteer een periode

5: Download het MT940-bestand

SNS Bank

1: Log in bij SNS Bank

2: Klik op Bij- en afschrijvingen.

3: Selecteer al je Zakelijke rekeningen.

4: Vul de datum in van precies één jaar geleden tot de datum van vandaag.

5: Selecteer bij ‘Bestandsformaat met IBAN’ – SWIFT MT940.

6: Klik op Download. Op de computer wordt het bestand opgeslagen in de map Downloads.

Triodos

1: Log in bij de Triodos bank

2: Ga naar Overzichten en kies de optie Downloaden

3: Selecteer de periode waarvoor je de transacties wilt downloaden

4: Selecteer MT940 bij bestandsindeling

5: Klik op 'Ophalen'

ASN Bank

1: Log in bij de ASN bank

2: Ga naar Betalen en sparen

3: Kies de optie Transactiehistorie

4: Selecteer de juiste rekening en selecteer de juiste periode

5: klik op 'start download' en download het ASN MT940 bankbestand

Bunq

1: Log in en navigeer naar het home scherm

2: Ga naar het account waar je het bestand van wilt downloaden

3: Selecteer 'meer' of 'more'

4: Selecteer 'exporteer afschriften'

5: Selecteer de periode en het bestandstype MT940

6: Klik op 'exporteer afschriften'

Wat is een MT940 bestand?

Een MT940 bestand is een bestandsvorm, net zoals een .png of .xsl. Alleen is een MT940 bestand speciaal voor financiële gegevens. Het is een gecodeerd bestand, waardoor niet iedereen deze kan openen. Je hebt namelijk een boekhoudprogramma (of programma’s waar bijvoorbeeld financiers mee werken) nodig om het bestand uit te lezen. Hierdoor kan je met een MT940 bestand op een betrouwbare manier een overzicht van je financiële transacties delen.

Overeenkomst met de opdrachtgever

Het laatste wat we van je vragen is een overeenkomst met de opdrachtgever waarin de gemaakte afspraken staan vastgelegd. Dit vragen we op om de snelheid van onze dienst te garanderen. Een bevestiging van het uurtarief en de betalingstermijn is vereist. We accepteren de volgende documenten:

  • Kopie ondertekende overeenkomst
  • Kopie digitaal ondertekend contract
  • Screenshot email met akkoord urentarief en betalingstermijn

Waar kan ik de bestanden uploaden?

Als je klant wordt bij o2Factoring, krijg je toegang tot een klantportal. Binnen deze portal doorloop je op een gemakkelijke manier een aantal stappen om klant te worden. Bij een van deze stappen heb je de mogelijkheid om je bestanden te uploaden. Op deze manier ontvangen wij direct de benodigde documentatie om jou sneller te helpen in het proces om klant te worden.