4.5/5 uit 64 reviews
Debiteurenbeheer & administratie

Alles over de debiteurentermijn

05 december 2023

Na het versturen van je factuur hoop je op een snelle betaling van je klant. Een debiteurentermijn verwijst naar de periode tussen het versturen van je facturen en de betaling van je klanten. Het is belangrijk dat je inzicht hebt in de debiteurentermijn. Dit is namelijk direct van invloed op jouw liquiditeit en financiële gezondheid.

Wat is een debiteurentermijn?

Een debiteurentermijn geeft aan hoe lang het duurt voordat je klant jouw factuur betaalt. Deze termijn wordt vaak uitgedrukt in dagen (bijvoorbeeld 30 dagen). Je streeft ernaar om de debiteurentermijn zo kort mogelijk te houden. Wanneer de debiteurentermijn te hoog is, moet je onnodig lang wachten op je geld. Dit kan leiden tot liquiditeitsproblemen. Zorg ervoor dat je deze termijn onder controle hebt, en probeer deze te verkorten waar mogelijk.

Zo bereken jij je debiteurentermijn

Een goede debiteurentermijn is voor ieder bedrijf verschillend en hangt af van diverse factoren, zoals de branche en de economische omstandigheden. Het is van belang dat de debiteurentermijn ongeveer gelijk loopt met de afgesproken betalingstermijn. De debiteurentermijn is een getal dat jou inzicht geeft in hoe lang je gemiddeld moet wachten op je geld. Je berekent de debiteurentermijn als volgt:

(Gemiddeld debiteurensaldo / omzet) x 365 dagen

Wanneer je met je klant een betaaltermijn afspreekt van 30 dagen en de debiteurentermijn is bijvoorbeeld 40 dagen, dan is er sprake van een te late betaling. Het is aan jou om dit aan te pakken en de termijn te verkorten.

Kan ik mijn debiteurentermijn verkorten?

Een te lange debiteurentermijn heeft nadelige gevolgen voor je bedrijf. Je moet lang wachten op je geld waardoor je wordt belemmerd in je groeiambities. Een te lange debiteurentermijn wordt vaak veroorzaakt door gebrekkig debiteurenbeheer. Het is van groot belang dat je inzicht hebt in de vervaltermijn van je openstaande facturen. Zorg ervoor dat deze duidelijk wordt gecommuniceerd naar je klanten. Geef je klanten niet te veel ruimte wat betreft de betalingstermijn. Is deze overschreden? Stuur dan direct een betalingsherinnering of neem telefonisch contact op met je klant. Daarnaast raden wij aan om regelmatig kredietcontroles uit te voeren bij je huidige of potentiële klanten. Dit helpt je bij het identificeren van risico’s en het nemen van voorzorgsmaatregelen.

Heb je al aan factoring gedacht?

Wil jij de debiteurentermijn verkorten? o2Factoring kan jou hierbij helpen. Wij betalen jouw facturen binnen 24 uur uit. Je hebt direct beschikking tot je geld en je hoeft je geen zorgen meer te maken over een lange debiteurentermijn. Je weet precies wanneer je onze betaling kan verwachten. Dit zorgt voor een voorspelbare cashflow. Daarnaast voeren wij ook kredietcontroles uit op jouw debiteuren. Dit zorgt voor een lager risico op wanbetalingen.

Wil je meer informatie over factoring?