4.6/5 uit 66 reviews
Debiteurenbeheer & administratie

Onbetaalde facturen

02 januari 2023
Onbetaalde facturen

Onbetaalde facturen

Het begint allemaal met de betalingstermijn die verstrijkt. Je factuur is te laat betaald. Het is belangrijk om direct te starten met het debiteurenbeheer. Hoe eerder jij aan de bel trekt, hoe eerder jouw opdrachtgever actie onderneemt. Onbetaalde facturen innen is een tijdrovende klus, maar het is belangrijk om hier voldoende tijd voor vrij te maken. Het is immers jouw verdiende geld en hier heb je recht op.

5 tips om onbetaalde facturen te innen

Om te voorkomen dat je lang met een onbetaalde factuur in de administratie blijft zitten hebben wij een aantal tips:

  1. Factureer direct na levering van je dienst of product.
  2. Zorg ervoor dat je de factuur op de juist wijze indient. Denk hierbij aan een volledige factuur en de juiste bijlage.
  3. Bel na of je factuur in goede orde is ontvangen. Op deze manier voorkom je dat je er na de betalingstermijn achterkomt dat de factuur niet is aangekomen bij je klant. Vraag dan gelijk punt 2 even na.
  4. Start het debiteurenbeheer direct na het verloop van de betalingstermijn.
  5. Spreek bij ieder contact met je klant een concrete datum wanneer je de betaling verwacht af. Is de betaling niet op de afgesproken datum binnen vervolg je debiteurenbeheer.

De klant betaalt niet, wat nu?

Je hebt het debiteurenbeheer doorlopen, maar de betaling van je factuur laat nog steeds op zich wachten. Dan is het zaak om de mogelijkheden voor een incassotraject te onderzoeken. Een incassobureau is een partij die namens jou de onbetaalde facturen gaat innen. Op het moment dat je een incassobureau inschakelt komen er extra kosten voor je klant bij kijken. Dit is onderdeel van het verdienmodel van incassobureaus, dus je begrijpt dat veel incassobureaus de case met een gestrekt been in gaan. Dit zal sporen achterlaten op je klantrelatie.

Geen risico meer op onbetaalde facturen

Wil je geen risico meer lopen op onbetaalde facturen? Dan biedt factoring een antwoord. Wij betalen facturen binnen 24 uur uit, ongeacht de betalingstermijn van je klant. Ook de administratieve afwikkeling van de factuur nemen wij uit handen. Dit betekent dat wij namens jou het debiteurenbeheer voeren. Mocht je klant uiteindelijk de middelen niet hebben om de factuur te voldoen en gaat het bedrijf failliet? Geen zorgen, want het faillissementsrisico is verzekerd. Zo krijg jij ondanks een faillissement het geld waar je recht op hebt.

Hoe werkt o2 Factoring?

Het proces is simpel. Jij maakt je factuur op, zoals je gewend bent en in eigen lay-out. Het enige wat wijzigt is het rekeningnummer. Jij ontvangt het geld direct van ons en wij na het verstrijken van de betalingstermijn van jouw klant. Zo is de cirkel weer rond.

Binnen onze factoringportal kan je makkelijk een factuur indienen. Wij ontvangen de factuur en betalen deze binnen 24 uur uit. Je opdrachtgever ontvangt de factuur automatisch vanuit ons systeem. Op het moment dat je factuur te laat betaald wordt voeren wij het debiteurenbeheer. Dit proces kan je inzien via de factoringportal.

Waarom kies je voor o2 Factoring?

Ieder factoringbedrijf hanteert zijn of haar eigen voorwaarden. Het debiteurenbeheer is bijvoorbeeld een onderdeel wat niet door ieder factoringbedrijf wordt overgenomen. Hetzelfde geldt voor het faillissementsrisico. O2 Factoring neemt beiden onderdelen uit handen, wat aansluit bij ons slogan zuurstof om te ondernemen. Daarnaast bieden wij onze klanten een flexibele dienstverlening. Ons contract ga je aan voor ten minste 1 factuur. Dit betekent dat je factoring bij o2 Factoring eenmalig kan uitproberen.