4.5/5 uit 64 reviews
Ondernemen

Tips nieuwe opdrachten binnenhalen

22 december 2022

Nieuwe opdrachten zijn de brandstof van je onderneming. Gaat het goed met je onderneming dan heb je aan opdrachten waarschijnlijk genoeg. Toch is het belangrijk dat je opdrachtenflow door blijft lopen en op gang blijft. Nieuwe opdrachten binnenhalen als ondernemer, hoe doe je dat?

Bestaande klanten

Om te starten met de belangrijkste tip. Begin bij je bestaande klanten. Zijn jouw klanten tevreden klanten? Dan heb je enerzijds kans dat zij meer van jouw dienst of product af willen nemen en anderzijds kunnen zij het perfecte promotiemiddel vormen.

Denk eens aan een bring in a friend campagne. Je klant verdiend wat leuks op het moment dat hij of zij een nieuwe klant aandraagt. Dit kan een leuke korting zijn of bijvoorbeeld een leuk presentje.

Belangrijk is dat je bestaande klanten niet vergeet door teveel focus te leggen op nieuwe klanten, want we zien regelmatig terug dat bedrijven grote acties opzetten om nieuwe klanten binnen te halen. Grootse acties waarbij nieuwe klanten van cadeaus, korting of andere voordelen genieten kan irritatie opwekken bij je bestaande klantenkring.

Netwerk

Het opbouwen van een netwerk is aan te raden als je ondernemer bent. Niet alleen kan de persoon uit je netwerk een mogelijke klant zijn, ook kan hij/zij in zijn eigen netwerk een aanbeveling doen voor jouw onderneming. Denk eraan dat je visitekaartjes uitdeelt en onderhoudt je netwerk regelmatig. Vergeet in je netwerk ook niet je familie en vrienden, want vrienden en familie kunnen uitstekende pratende reclameborden voor jouw onderneming zijn. Uiteindelijk ben jijzelf het belangrijkste visitekaartje van je bedrijf.

Online zichtbaarheid

Zorg dat je bedrijf online goed te vinden is voor potentiële klanten. Dit kan je zowel betaald (SEA) als onbetaald (SEO) bewerkstelligen. Het doel is om bij alle online zoekopdrachten waar jouw product of dienst een antwoord op biedt weergeven te worden. Mocht jouw online marketing kennis niet groot zijn dan kan je er voor kiezen om een externe partij in te schakelen.

Promotie

Er zijn veel manieren waarop je op een makkelijke manier promotie kan maken voor je onderneming. Denk maar eens aan een bedrukking op je auto, laat (mits het bruikbaar is) bedrijfskleding bedrukken of ga eens op een beurs staan. Zorg ervoor dat jouw bedrijfsnaam op logische plaatsen regelmatig terug te vinden is. Laat flyers of brochures achter bij bedrijven of plekken waar jou potentiële doelgroep zich bevindt. Daarnaast kan free publicity ook mooie mogelijkheden bieden om extra naamsbekendheid te generen en hiermee nieuwe klanten te werven.

Vraag en aanbod

Internet biedt een scala van vraag en aanbod. Maak hier gebruik van! Er zijn verschillende platformen te vinden waar bedrijven opdrachten op zetten. Door regelmatig te controleren of hier interessante opdrachten op staan kan je hier zomaar een pareltje tussen vinden.

Op het moment dat je op zoek bent naar nieuwe klanten is het belangrijk om jezelf de vraag te stellen ”waarom heb ik nieuwe klanten nodig?”. Is dit om de groei van je onderneming te stimuleren of omdat je meer liquide middelen nodig hebt.

Mocht je een te kort hebben aan liquide middelen dan is de vraag of je dit probleem niet kan oplossen met je huidige klantenbestand. Heb jij een groot openstaand debiteurensaldo dan kan strak debiteurenbeheer je verder helpen. Daarnaast kan je gebruik maken van factoring.

Factoring

Factoring zorgt ervoor dat jouw facturen binnen 24 uur uitbetaald worden met als bijkomende voordelen dat jouw debiteurenbeheer wordt overgenomen en het faillissementsrisico verzekerd wordt.

Meer weten over factoring? Wij beantwoorden graag al jouw factoring vragen. Neem gerust contact met ons op.