Zo haal jij nieuwe opdrachten binnen
07 november 2024Nieuwe opdrachten zijn de brandstof van je onderneming. Wanneer het goed gaat met je onderneming heb je waarschijnlijk opdrachten genoeg. Toch is het belangrijk dat je opdrachtenflow door blijft lopen en op gang blijft. Maar hoe haal je als ondernemer nieuwe opdrachten binnen?
Begin bij je bestaande klanten
Om te starten met de belangrijkste tip: begin bij je bestaande klanten. Zijn jouw klanten tevreden? Dan heb je kans dat zij meer van jouw dienst of product af willen nemen en anderzijds vormen zij het perfecte promotiemiddel. Denk bijvoorbeeld eens aan een bring in a friend campagne. Je klant verdient wat leuks op het moment dat hij of zij een nieuwe klant aandraagt, bijvoorbeeld een leuke korting of een leuk presentje.
Belangrijk is dat je bestaande klanten niet vergeet door teveel focus te leggen op nieuwe klanten, want we zien regelmatig dat bedrijven grote acties opzetten om nieuwe klanten binnen te halen. Grootse acties waarbij nieuwe klanten van cadeaus, korting of andere voordelen genieten kan irritatie opwekken bij je bestaande klantenkring.
Doe een beroep op je netwerk
Het opbouwen van een netwerk is aan te raden als je ondernemer bent. Niet alleen kan de persoon uit je netwerk een mogelijke klant zijn, ook kan hij/zij in zijn eigen netwerk een aanbeveling doen voor jouw onderneming. Denk eraan dat je visitekaartjes uitdeelt en onderhoudt je netwerk regelmatig. Vergeet in je netwerk ook niet je familie en vrienden, want zij kunnen uitstekende pratende reclameborden voor jouw onderneming zijn.
Verbeter je online zichtbaarheid
Zorg dat je bedrijf online goed te vinden is voor potentiële klanten. Dit kan je zowel betaald (SEA) als onbetaald (SEO) bewerkstelligen. Het doel is om bij alle online zoekopdrachten waar jouw product of dienst een antwoord op biedt weergeven te worden. Mocht jouw online marketing kennis niet groot zijn dan kan je er voor kiezen om een externe partij in te schakelen.
Promoot je bedrijf
Er zijn veel manieren waarop je op een makkelijke manier promotie kan maken voor je onderneming. Denk maar eens aan een bedrukking op je auto, laat (mits het bruikbaar is) bedrijfskleding bedrukken of ga eens op een beurs staan. Zorg ervoor dat jouw bedrijfsnaam op logische plaatsen regelmatig terug te vinden is. Laat flyers of brochures achter bij bedrijven of plekken waar jou potentiële doelgroep zich bevindt. Daarnaast kan free publicity ook mooie mogelijkheden bieden om extra naamsbekendheid te generen en hiermee nieuwe klanten te werven.
Vraag en aanbod
Internet biedt een scala van vraag en aanbod. Maak hier gebruik van! Er zijn verschillende platformen te vinden waar bedrijven opdrachten op zetten. Door regelmatig te controleren of hier interessante opdrachten op staan kan je hier zomaar een pareltje tussen vinden.
Op het moment dat je op zoek bent naar nieuwe klanten is het belangrijk om jezelf de vraag te stellen ”waarom heb ik nieuwe klanten nodig?”. Is dit om de groei van je onderneming te stimuleren of omdat je meer liquide middelen nodig hebt? Mocht je een te kort hebben aan liquide middelen dan is de vraag of je dit probleem kan oplossen met je huidige klantenbestand. Heb jij een groot openstaand debiteurensaldo dan kan strak debiteurenbeheer je verder helpen. Daarnaast kan je gebruik maken van factoring.
Wil je meer weten over factoring? Wij beantwoorden graag al jouw factoring vragen. Neem gerust contact met ons op.