4.5/5 uit 64 reviews
Ondernemen

De wettelijke betalingstermijn

04 januari 2024

Wat is de wettelijke betalingstermijn van een factuur?

De wettelijke betalingstermijn van een factuur bedraagt 30 dagen, mits er geen andere afspraak is gemaakt. De betalingstermijn mag ook korter zijn. Te lange betalingstermijnen zijn echter wettelijk niet toegestaan. Op deze manier hoef je als ondernemer niet meer extreem lang te wachten op je geld.

Aandachtspunten bij de wettelijke betalingstermijn

  • De betalingstermijn begint pas te lopen na ontvangst van de factuur, niet vanaf de factuurdatum.

  • 'Niet toegestaan' betekent dat het niet is toegestaan om een beroep te doen op een wettelijke uitzonderingssituatie voor een langere betalingstermijn.

  • De wettelijke betalingstermijn voor zogenaamde grote ondernemingen die zaken doen met het MKB of ZZP-ers is per 1 juli 2022 veranderd.

  • In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht bestaat er géén wettelijke betalingstermijn van veertien (14) dagen.

Waarom is er een wettelijke betalingstermijn?

In het verleden werden er zelfs betalingstermijnen van 90 dagen gehanteerd. Vooral grote corporate bedrijven maakten hier gebruik van om zo de cashflow beter te managen. Dit is met de komst van de wettelijke betalingstermijn niet meer mogelijk. De maximale wettelijk toegestane betalingstermijn verschilt per klant waar je mee hebt samengewerkt. Voor grote ondernemingen gelden strengere regels dan voor kleine bedrijven. Ook voor de overheid en voor particulieren gelden andere regels. Als je wilt weten in welke categorie jouw opdrachtgever valt, kun je de criteria hier teruglezen.

Is er een wettelijk bepaalde betalingstermijn voor consumenten?

Voor facturen aan consumenten geldt er geen wettelijke betalingstermijn. Je mag als ondernemer zelf een betalingstermijn bepalen. Doe dit wel in overleg met je klant en leg je afspraken vast in een contract.

Regels voor de betalingstermijnen bij overeenkomsten tussen bedrijven

Kleine bedrijven (mkb/zzp) hebben een maximale wettelijke betalingstermijn van 60 dagen. Voor de kleinere bedrijven is er een wettelijke uitzondering gemaakt. Zij mogen een langere betalingstermijn hanteren. Is er geen betalingstermijn overeengekomen? Dan moet je opdrachtgever binnen 30 dagen betalen. Deze regels zijn per 1 juli 2017 in een wet vastgelegd: ‘Wet tegengaan van onredelijk lange betaaltermijnen’. Deze wet wordt ook wel ‘wet late betalingen’ of ‘wet betalingstermijnen’ genoemd.

Betalingstermijn voor de overheid

Voor overheden gelden striktere regels qua betalingstermijnen. Overheidsinstanties hebben immers een voorbeeldfunctie. Overheden moeten facturen binnen 30 dagen betalen. Alleen in zeer uitzonderlijke gevallen mag deze termijn verlengd worden naar 60 dagen.

Wetgeving

Per 1 juli 2017 gelden dus strikte regels. Met name voor de grote ondernemingen als ze zaken doen met kleinere bedrijven. Kort gezegd kunnen grote ondernemingen geen betalingstermijnen afsluiten van meer dan 60 dagen. Dit is van toepassing als grote ondernemingen zaken doen met het MKB of zelfstandig ondernemers. Dan betreft de betalingstermijn maximaal 60 dagen. Onder het MKB verstaan we bedrijven waarvan de netto-jaaromzet lager is dan € 40.000.000 en waar niet meer dan 250 werknemers werken.

Afgelopen maart ’21 is dit nogmaals binnen het kabinet aan bod gekomen dankzij het ministerie Economische Zaken en Klimaat (EZK). In dit wetsvoorstel wordt benadrukt dat de betalingstermijn van grootbedrijven aan het MKB verkort moet worden naar een betalingstermijn van maximaal 30 dagen. Dit wetsvoorstel is op 1 juli 2022 aangenomen en daarmee zijn de regels die gelden vanaf 2017 verder aangescherpt: een grootbedrijf mag nu een betalingstermijn van maximaal 30 dagen hanteren.

Je hebt een klant die niet betaalt, wat nu?

Heeft jouw klant je factuur niet betaald terwijl jij wel de goederen en/of diensten hebt geleverd? Dan kun je de volgende stappen ondernemen:

  1. Stuur allereerst een herinnering of neem telefonisch contact op met je debiteur. Stem met hem af wat de reden is van het uitblijven van de betaling. Wanneer er sprake is van onduidelijkheid, licht dit dan toe of pas waar nodig de factuur aan.
  2. Blijft de betaling dan nog steeds uit? Dan kun je een aanmaning sturen. Hierbij kun je extra aanmaningskosten doorbelasten. Is je klant een consument? Dan moet je eerst een kosteloze herinnering of aanmaning sturen. Wanneer je klant een bedrijf is, is dit niet verplicht. Het is echter wel gebruikelijk om niet direct aanmaningskosten door te belasten. Je wil namelijk de goede relatie met je klant zoveel mogelijk behouden.
  3. Heb je na het sturen van de betalingsherinnering en aanmaning nog steeds geen betaling ontvangen? Dan kun je de factuur overdragen aan een incassobureau. Je stuurt je klant dan nog een laatste aanmaning: een zogenoemde ingebrekestelling waarin je aankondigt de factuur te gaan overdragen. De incassokosten mag je doorberekenen aan je klant. Daarnaast heb je ook recht op rente over de periode dat jouw factuur buiten de betaaltermijn openstaat.

Factoring biedt de alternatieve oplossing

Wil je niet langer de betalingstermijn van jouw debiteur afwachten? Dan is er nog een alternatieve oplossing door gebruik te maken van factoring. Bij o2Factoring financieren we facturen voor. Na goedkeuring van je aanvraag heb je het geld binnen 24 uur op je rekening staan. Zo hoef je niet langer de betalingstermijn af te wachten. Dit nemen we van je over en wij wachten de betaling(en) van jouw debiteur af.

Wij helpen je graag verder met de juiste financieringsmethode. Wil je hier meer over weten? Laat een bericht achter of vraag een offerte op maat aan. We nemen vervolgens spoedig contact met je op.