4.5/5 uit 64 reviews
Debiteurenbeheer & administratie

Wat te doen als de klant de factuur niet betaalt?

10 mei 2024

Elke ondernemer zal er vroeg of laat een keer mee te maken krijgen: de factuur wordt maar niet betaald. Je hebt jouw product of dienst netjes geleverd en de factuur verstuurd. Na de betalingstermijn heb je echter het bedrag nog niet ontvangen. Wat te doen als de klant de factuur niet betaalt?

Stuur een betalingsherinnering

Je hebt jouw dienst geleverd en de factuur is naar wens verstuurd aan de opdrachtgever. Is de betalingstermijn verstreken? Dan is dit het signaal om actie te ondernemen. Vanaf nu ga je aan de slag met het debiteurenbeheer. Verstuur daarom dan ook jouw eerste (vriendelijke) herinnering dat de betalingstermijn is verstreken. Dit mag kort en bondig, met hierin een verzoek tot betaling binnen x aantal dagen. Heb je na het versturen van de herinnering nog geen betaling ontvangen?

Bel jouw debiteur op en vraag naar jouw betaling. Wellicht is er een duidelijke reden waarom de betaling nog niet is overgemaakt? Zorg ervoor dat een nieuwe betaalafspraak wordt gemaakt en bevestig dit vervolgens per email. Zo staat de afspraak in ieder geval zwart op wit.

Blijft de betaling uit? Stuur een aanmaning

Je hebt nu meerdere stappen ondernomen om ervoor te zorgen dat je de betaling ontvangt. Helaas blijft de betaling tot op heden uit. Wat nu? Het is nu hoog tijd om een aanmaning te versturen. Een aanmaning is iets minder vriendelijk van toon en benadrukt de noodzaak dat er betaald moet worden.

Als hier geen reactie op volgt kun je vervolgens een incassobureau inschakelen. Zij gaan dan de vordering innen bij jouw debiteur. Dit wordt tevens vaak gezien als een laatste redmiddel.

Stel dat het incassobureau geen succes heeft? Dan kun je ook nog de keuze maken om naar de rechter te stappen. Belangrijk detail: zorg dat je beschikt over een zakelijke rechtsbijstandverzekering. Zo heb je bij een zakelijk geschil recht op juridische bijstand. Denk hierbij aan een advocaat of een juridisch deskundige.

Stappenplan debiteurenbeheer

Verklein de kans op wanbetaling

Om te voorkomen dat je factuur niet betaald wordt kun je van tevoren wat voorzorgsmaatregelen ondernemen. Om gelijk met de deur in huis te vallen: maak duidelijke afspraken. Leg afspraken vast in een overeenkomst. Denk hierbij aan factoren als de opdracht, kostenplaatje, levertijd en betalingstermijn. Daarnaast moet je factuur perfect op orde zijn. Je wilt achteraf niet te horen krijgen dat er gegevens ontbreken, zoals bijvoorbeeld een btw-nummer. Kortom, wat dient er allemaal op jouw factuur te staan? Lees meer in ons blogbericht over factuureisen.

Geef het uit handen!

Zie je dit niet zitten om in eigen beheer te hebben? Kies dan voor factoring. Veel factoringbedrijven nemen het debiteurenbeheer en het faillissementsrisico voor je uit handen. Daarnaast hoef je niet langer de betalingstermijn uit te zitten, want je ontvangt (na goedkeuring van de aanvraag) het bedrag binnen 24 uur op je rekening. Wil je meer weten over onze werkwijze bij o2Factoring? Neem contact met ons op.