Geplaatst op: 7 september 2020

Betalingstermijn factuur

In Nederland is het qua wetgeving zo geregeld dat een betalingstermijn van een factuur 30 dagen bedraagt. Dat staat wettelijk zo vast indien je geen afspraken over de betalingstermijn hebt afgesproken. Mocht je hier wel afspraken over hebben gemaakt met jouw opdrachtgever, dan kan de betaaltermijn van je factuur oplopen naar maximaal 60 dagen. Betalingstermijnen die verlopen zonder ontvangen betaling is onderdeel van het ondernemersrisico. In de praktijk kan het dus voorkomen dat je wel eens met zo’n situatie te maken krijgt.

Het kan voorkomen dat de betaling te laat wordt gedaan óf dat betaling geheel uit blijft. Op het moment dat de factuur niet binnen de betalingstermijn wordt betaald dien je gelijk actie te ondernemen. De fase van debiteurenbeheer gaat dan van start. Dit is niet bepaald een klus waar je graag op zit te wachten. Het is vaak energie- en tijdrovend. Om de cashflow van je onderneming op orde te houden is het van belang dat het debiteurenbeheer wel voldoende aandacht krijgt.

Stappenplan voor een snelle betaaltermijn van je factuur

  • Stuur een herinnering in de opvolgende werkweek dat de betaaltermijn van jouw factuur is verstreken.
  • Radiostilte na het versturen van je herinnering? Probeer jouw opdrachtgever telefonisch te bereiken. Mocht je tot een betalingsregeling komen zorg er dan voor dat dit zwart op wit staat.
  • Als je opdrachtgever de betalingsregeling niet nakomt is het van belang om een aanmaning te versturen. Deze brief is formeel van aard, waarbij je jouw opdrachtgever dringend verzoekt om de betaling over te maken. (Over het algemeen wordt hier een termijn van 3 dagen voor gehanteerd.)
  • Mocht reactie uitblijven kun je ervoor kiezen om nogmaals telefonisch contact op te nemen.
  • Als laatste stap verstuur je een ingebrekestelling. Een laatste brief waarin je de opdrachtgever aanmaant om de betaling te verrichten. Indien er geen vervolg aan wordt gegeven, kun je de factuur overdragen aan een incassobureau.

*Bovenstaand plan van aanpak is een voorbeeld van welke stappen je dient te volgen. In de praktijk kan het natuurlijk zo zijn dat een andere aanpak beter resultaat geeft.

Wettelijke betaaltermijn factuur verstreken

Bij het verstrijken van de betalingstermijn is het zaak dat je start met het voeren van een goed beleid m.b.t. debiteurenbeheer. Probeer dit altijd zo strak mogelijk op te volgen, want elke dag dat je er niks mee doet is een dag langer zonder je geld. Als je het bovenstaande stappenplan hebt uitgevoerd, en de betaling blijft uit, kun je ervoor kiezen om hulp in te schakelen van het incassobureau.

Houd er wel rekening mee dat je te maken krijgt met extra kosten. Het is belangrijk om dit vooraf goed door te spreken met het incassobureau, zodat je tijdens het proces niet voor verrassingen komt te staan.

Je factuur uit handen geven

Verstreken betalingstermijn(en) vs. onbetaalde facturen. Daar zit natuurlijk geen enkele ondernemer op te wachten. Wil je het risico op dit soort scenario’s verkleinen? Dan biedt factoring een uitkomst. Jouw factuur wordt binnen 24 uur aan je uitbetaald. Zo beschik je dus gelijk over het geld. O2Factoring houdt vervolgens in de gaten of de betalingstermijn wordt opgevolgd. Zo niet? Dan neemt o2Factoring het debiteurenbeheer over, alsook het faillisementsrisico.
Wil je meer weten over onze service en diensten? Laat het gerust weten en we helpen je graag verder.

Probeer ons uit met één factuur!

En krijg binnen 24 uur uitbetaald

Bedankt voor je aanvraag.

Zou je deze twee vragen nog even willen invullen?

Hoe ben je bij ons terecht gekomen?
Waarom wil je gebruik maken van factoring?
Ik wil zorgeloos ondernemen