Geplaatst op: 5 januari 2021

Financiële goede voornemens

Nu we het jaar 2020 met een zucht van verlichting hebben uitgezwaaid, staan we met open armen klaar om 2021 te verwelkomen. De nieuwsberichten zijn hoopvol en we gaan vol goede moed van start met een nieuw jaar van ondernemerschap. Zoals elk jaar komen de goede voornemens aan bod. Vaak staat met stip op 1 het gezonder eten en meer bewegen. Maar wellicht heb je ook financiële goede voornemens, met het oog op ondernemen?

Over het algemeen is het rond december tijd voor (zelf)reflectie. Een tijd van terugblikken: zijn de gewenste doelstellingen behaald en wat ging er goed en/of slecht dit jaar etc. Daarnaast blik je ook vooruit op een nieuw jaar. Het vormen van nieuwe doelstellingen en financiële goede voornemens. In deze blog geven we je drie tips om het jaar met financiële goede voornemens te beginnen.

Tip 1: Debiteurenbeheer

Om een goede cashflow te behouden is het belangrijk dat je je debiteurenbeheer op orde hebt. Als je veel openstaande facturen hebt kan dit je cashflow belemmeren en ervoor zorgen dat jouw betalingsstromen stilstaan. Om je financiën op orde te houden is het belangrijk dat facturen binnen de betalingstermijn(en) betaald worden. Hierbij is het van belang dat je een goed overzicht houdt over de uitstaande facturen en exact weet wanneer je een start moet maken met het debiteurenbeheer. Dit kan bijvoorbeeld door gebruik te maken van een boekhoud- of facturatiesysteem of door het uit handen te geven aan een expert.

Tip 2: Betalingstermijn debiteuren en crediteuren

Je bent niet alleen afhankelijk van de betalingstermijn van je klanten. Je hebt daarnaast ook nog te maken met de betalingstermijn(en) bij je leveranciers. Het is belangrijk dat deze betalingstermijnen niet te veel van elkaar verschillen, zodat je niet in een financiële spagaat belandt. Stel dat jouw klanten je facturen na gemiddeld 30 dagen terugbetalen. Maar jij hebt de afspraak met je leveranciers staan dat je de facturen binnen 14 dagen betaald. Dan heeft dit als gevolg dat je financieel in de knel komt. Je moet immers al geld betalen, terwijl jouw openstaande facturen nog niet zijn voldaan. En dit kan een knelling in je cashflow veroorzaken.

Probeer hierbij een manier te vinden die goed bij jouw financiële voornemens past. Als je kijkt naar de bovenstaande situatie kun je nagaan of de twee betalingstermijnen dichter bij elkaar kunnen komen. Bijvoorbeeld door te overleggen met jouw klanten en leveranciers om een betalingstermijn van 21 dagen aan te houden. Denk creatief en probleemoplossend door het gesprek met klanten en leveranciers aan te gaan. Door het bespreekbaar te maken ontstaan er wellicht ook weer nieuwe ideeën.

Tip 3: Factoring

Door gebruik te maken van factoring worden facturen, na goedkeurig van je aanvraag, binnen 24 uur aan je uitbetaald. Dit wordt direct naar je overgemaakt ongeacht de betalingstermijn van jouw klant(en). Dat betekent dat je direct beschikking hebt over het factuurbedrag waar je recht op hebt, waardoor je cashflow door kan stromen. Daarnaast maak je ook gebruik van enkele bijkomende voordelen. Het debiteurenbeheer wordt van je overgenomen en toegepast op de facturen die via factoring verlopen. Mocht dit uiteraard het geval zijn. Zo hoef je niet zelf te monitoren wanneer facturen vervallen én hoef je geen verdere acties te ondernemen mocht je factuur te laat betaald worden.

Heb jij interesse in factoring? Of ben je benieuwd naar de mogelijkheden? Neem gerust contact met ons op. Wij helpen je graag verder.

 

Gepubliceerd door: Susanne de Jong

Probeer ons uit met één factuur!

En krijg binnen 24 uur uitbetaald

Bedankt voor je aanvraag.

Zou je deze twee vragen nog even willen invullen?

Hoe ben je bij ons terecht gekomen?
Waarom wil je gebruik maken van factoring?
Ik wil zorgeloos ondernemen